veel werken.. - Reisverslag uit Maketu, Nieuw Zeeland van Jan Bart en Bart - WaarBenJij.nu veel werken.. - Reisverslag uit Maketu, Nieuw Zeeland van Jan Bart en Bart - WaarBenJij.nu

veel werken..

Blijf op de hoogte en volg Jan Bart en Bart

30 Oktober 2013 | Nieuw Zeeland, Maketu

Hallo mensen,

Excuses voor het lange wachten ..
Het is alweer even geleden dat we een bericht hebben geplaatst,
de tijd gaat immers erg hard..

We waren gebleven bij vrijdag 4 oktober ;
Deze dag zijn we naar Whakapapa gereden zo'n anderhalf uur rijden ten zuiden van Taupo.
We zagen heel in de verte een besneeuwde berg dus waren erg nieuwschierig of hier geskied kon worden en anders wandelen.
We kwamen met pijn en moeite daar aan , aangezien de auto niet erg meewerkte..
Beetje zwarte rook en tegen sputteren hebben we de plaats van bestemming bereikt, daar zagen we tot onze verassing dat er geskied werd :)
Hup tickets gekocht en naar boven om te skiën.
Wat een ervaring , s'morgens in je korte broek en s'middags op de ski's!
Na een dag geskied te hebben probeerde we de auto de starten maar helaas liet hij ons in de steek.. hij startte mooi niet :( (weinig olie)
Wij naar de balie gegaan die nog net open was om te vragen voor eventueel een garage in de buurt, die was er helaas niet i.v.m. het feit dat we in the middle of nowhere waren!!
Uiteindelijk samen met die kerel die er werkt naar de dichts bijzijnde pomp gereden(25km) om olie te halen, hup olie bijgevuld de bus in zijn 2e versnelling de berg af laten rollen en met pijn en moeite ging hij het doen.
Met als gevolg de weg zag zwart van de rook..
Hup naar de dichtsbijzijnde camping gereden aangezien alle garage's dicht waren.

Zaterdag 5 t/m dinsdag 8 oktober;
Onze bedoeling was naar een grote stad te rijden met meer kans van slagen wat betreft de garage's.
Gelukkig tal van afdalingen hier, dus weer op dezelfde manier de auto gestart aangezien hij opnieuw niet vanzelf wilden starten..
En ja hoor na een kilometer of 25 viel de auto opnieuw uit.. nu besefte we dat we dus wel echt een probleem hebben!
En dat op een kilometers lange weg, 3 km lopen tot een klein holiday park waar we vanaf daar probeerde een garage te bellen die wel op zaterdag open is.
Na ruim een uur wachten kwam daar de Bergingsauto, daar ging onze auto :(
Hij heeft de auto op een camping in het nabijgelegen dorpje Turangi gedropt waar we het weekend konden verblijven.
Zondag hebben we onze wandeldag gehouden, Bart Br heeft zo'n 20 km gelopen op een enorme hoogte en JB heeft z'n eigen ronde gemaakt, even wat anders dus!
Maandagmorgen vroeg kwamen ze vroeg de auto ophalen om naar de garage te transporteren.
Eenmaal daar er naar gekeken kwamen ze erachter dat het wel eens het einde kon zijn van de auto.
Na een hoop aan de telefoon gehangen met de garage in Auckland (waar we de auto hebben aangeschaft) hebben we het voor elkaar gekregen dat hij de auto hier kwam ophalen en het zou regelen voor ons.
Dinsdagmorgen kwam er een bergingsauto uit Auckland aanrijden, hup de auto erop en wij mee , op naar Auckland.
Na een uur of 5 gereden te hebben kwamen we eindelijk aan..
Kregen een leenauto mee voor een paar dagen zodat wij in het Base hostel in Auckland af konden wachten hoe of wat!

Woensdag 9 t/m maandag 14 oktober;
Deze dagen vermaken we ons prima in Auckland , het is wachten op reactie vanaf de garage, maar ze zijn niet de snelste dus af en toe bellen hoe het met de auto is kan geen kwaad.
Donderdag gaf hij al snel aan dat we beter een andere uit konden kiezen die een beetje in de richting van de prijs kwam.. hij gaf de auto niet veel hoop meer!
Hup wij donderdag naar de garage, zou het gaan om een Toyota Estima Automaat gaan, prima auto helaas wel benzine.
Hij moest nog even een nieuwe band er onder doen en de radio repareren en dan is de auto rij klaar.
Vrijdag morgen vroeg in het hostel uit gecheckt om vroeg de auto de verwisselen.
Op naar Hamilton (weer richting het zuiden van het Noorder eiland)
voordat we na boodschappen gedaan hebben daar aankwamen was het alweer tijd een camping op te zoeken.
daar hebben we een Camping gevonden in Cambridge.
Zaterdagmorgen zijn we vroeg vertrokken naar de Glowworms Waitamo Caves.
Heel gaaf, erg mooie grotten bekeken, we kregen een rondleiding van zo'n 2 uur in 2 verschillende grotten.
Super gaaf om daar de tijd voor uit te trekken.
Er zat helaas 1 smet op deze dag en dat is dat we zijn aangehouden, volgens oom agent reden we te hard , helaas :(
Daarna zijn we richting het oosten vertrokken, op naar Te Puke.
Na 2 uur gereden te hebben hebben we daar een weekend geboekt.
Maandag op zoek gegaan naar een normale camping i.p.v. te slapen in de auto gedurende de tijd dat we gaan werken.
Eenmaal 1 gevonden zo'n 5 minuten rijden van het werk , maar wel in een heel klein plaatsje, genaamd Maketu.

Dinsdag 15 oktober tot heden ;

Dinsdag regende het helaas, dus konden we niet beginnen met werk.
Nou goed dan maar een dag alles opruimen en wat werk benodigdheden aanschaffen.
Woensdag morgen werden we gebeld met het verzoek om 10 uur te beginnen, prima we are ready!
Wat we dus nu doen voor werk is ; we prunen de kiwi planten. (leverancier van Zespri.)
Op het moment dat het regent kunnen we niet werken i.v.m. bacterie, die kan als het regent gemakkelijk zijn weg vinden naar het afgeknipte gedeelte.
We painten namelijk elk afgeknipte takje af. ( klinkt ingewikkeld, toch?)
Gelukkig regent het hier in dit gedeelte zelden, laat zeggen 2 x in de week een klein buitje.
De zon schijnt hier veel en het is aangenaam warm overdag dus verkleuren goed tijdens het buiten werken :)
We werken met een groep van zo'n 20 mensen, waarvan enkele uit Chilli, Brazilie, Argentinie komen.
De meeste zijn dus Spaans en Portugees pratend, maar met Engels hebben we het erg gezellig onderling.
Vanaf die dag werken we alle dagen behalve zondag, onze dagen zijn verschillend ; de ene dag vanaf 8 de andere dag vanaf 9 hangt af van het feit of de planten droog genoeg is ja of nee.
Verder is het hier volop lente en dus alles staat in de bloei, de zomer komt eraan, Heerlijk!
Afgelopen weekend hebben we met flink wat mensen waarmee we werken gebarbecued, je leert op deze manier de mensen beter kennen.
Afgelopen maandag hadden we een doorbetaalde vrije dag, i.v.m. Labourday.
Heel Nieuw Zeeland is dan vrij op deze dag, deze valt valt onder de nationale vakantie, ook een keer lekker :)
Inmiddels werken we alweer ruim 2 weken en hebben het naar ons zin!
Voorlopig hopen we dit nog wel enkele weken vol te houden!

Jullie horen van ons,
Groetjes Jan Bart en Bart

• 30 Oktober 2013 - 10:49

Lenneke:

Jullie zorgen er nog steeds voor om van alles te beleven, leuk! En verdient het een beetje genoeg om weer de rest te bekostigen? Nu doet de bus het nog steeds prima?
    Hier gaat het goed. Nathan heeft het er nog weleens over dat ome Bart aan de andere kant van de wereld is waar ze slapen als wij wakker zijn;)

liefs Lenneke

• 30 Oktober 2013 - 13:56

Rita:

Tjonge, leuk weer om te lezen, zeg! Ik zit me onder het lezen dan weer af te vragen hoe je kunt skieen als je een korte broek aan hebt, en of je daar een complete outfit kon lenen ofzo...ik heb foto s gezien en geen korte broeken op de skies..dus ik ben even benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost. En toen jullie vertelden dat jullie afzonderlijk van elkaar een lange wandeling hadden gemaakt, zat ik weer te denken; is dat niet gevaarlijk? De omgeving is onbekend, hoe en wat als je valt of verdwaald? Haha....de volgende keer dus meer details...

• 30 Oktober 2013 - 14:00

Rita:

Haha..mijn halve bericht valt gewoon weg...nu eindig ik wel heel raar! Net zo'n oude bezorgde zus

• 03 November 2013 - 09:40

Marije:

Al mooie avonturen beleefd zo te lezen! Leuk!! Waar ik benieuwd naar ben, nog een boete gekregen van te hard rijden? En is dat daar hoger dan hier in Nederland? ;) Geniet daar! Groetjes Marije