Sydney & New-Zealand - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Jan Bart en Bart - WaarBenJij.nu Sydney & New-Zealand - Reisverslag uit Picton, Nieuw Zeeland van Jan Bart en Bart - WaarBenJij.nu

Sydney & New-Zealand

Blijf op de hoogte en volg Jan Bart en Bart

14 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Picton

Hi Familia and Friends,

Allereerst de allerbeste Wensen voor het nieuwe jaar,
ja... we zijn laat deze keer met ons verhaal.....

We waren bij het feit dat we aangekomen waren in het Zuidereiland , Picton.
Hier in het prachtige dorpje hebben we het weekend over doorgebracht.
Erg gezellige maar drukke camping, verder veel mooie natuur te zien in de omgeving .
Die maandag erna de auto ingestapt met de gedachte naar het midden van het land te rijden, St Arnoud.
Eenmaal daar aangekomen na een prachtige anderhalf uur durende rit hadden we ons voorgenomen een wandeltrack te doen de volgende dag, werden we compleet lek gestoken door de bekende Sandfly’s daar.
Dachten we een hostel te boeken maar helaas volgeboekt, dus weer terug gereden naar de Oostkust waar het lekker weer was :) (jammer van de wandeltrack)
Daarna hebben we onze tocht vervolgd richting Christchurch, via Kaikoura tevens schitterende tour langs diverse baaien en veel zeehondjes gespot daar.
Hop na een half dagje in de auto gezeten te hebben tijd voor een camping en wat beweging dus hardlopen en strandwandeling pakken!
De dagen erna Christchurch bekeken, erg schokkend te zien dat de halve stad in puin ligt sinds de aardbevingen in 2010 en 2011.
Wel mooi te zien dat ze een nieuwe winkelstraat hebben en alle winkels in containers zijn ondergebracht, maakt het toch een aangenaam stadje.
Een Canterburry Museum wat nog overeind stond in geweest en een boottochtje langs de botanic garden gemaakt en s’Werelds grootste Antartic Museum bezocht ...(nee dat hoort niet bij het backpacken).

Vrijdag 20 dec was dan de dag dat we vlogen van Christchurch naar Sydney , Eindelijk :)
lekker van 16 graden naar 34 graden Sydney, van een klein stadje naar een wereldstad.
De zaterdag werden we gelijk getrakteerd op groots vuurwerk bij de haven :)
Maandag voor kerst hebben we de Blue Mountain tour gedaan, leuke tour je rijdt zo’n 2 uur met tussenstop naar de Mountains, eenmaal daar aangekomen adembenemende uitzichten!!!!! ( waauw was is de Natuur mooi!)
Daarna naar een Wildlife park geweest , touch the Walibi’s and Koala’s!
Hier lopen echt alle beesten die in Australië leven, leuk er geweest te zijn.
Als afsluiter van de dag met de ferry van de ene kant naar de andere kant gevaren onder de Harbour Bridge langs Opera house, Botanic Garden , mooie tocht!
Kerstavond was tevens weer een grote vuurwerkshow bij Darling Harbour, dus uiteraard waren we hier te vinden :)
Hier kunnen ze trouwens alleen de eerste kerstdag , dus hadden ons voorgenomen Kerst dit jaar op een van de bekendste stranden van de Wereld te vieren namelijk Bondi Beach.
Laat het nou net precies deze dag de hele dag regenen..... onze voorgestelde kerstdag viel dan in het water dit jaar!
Dan maar gezellig doen in het hostel het een en ander uitgebreid gekookt (voor backpackers dan) s’avonds met aantal wat gedronken in t Hostel.
2e kerstdag, in Australië Boxing day was een schitterde warme dag, zijn wij met een Nederlandse jongen naar de jaarlijkse zeilboten race wezen kijken die begon in Sydney en eindigt bij Tasmanie.
Heel de stad loopt uit en overal staat het vol, 12 helikopters die boven de bootjes vliegen, hele happening maar erg gezellig.
De dagen tussen kerst en New Years Eve hebben we veelal doorgebracht op stranden, en gezellige etentjes met een paar Engelse dames.
Oudejaarsdag 2013 , met 4 andere Nederlanders uit het Hostel afgesproken en om 10 uur vertrokken richting de Harbour bridge om een plek zien te bemachtigen.
De groep onderweg werd steeds groter , uiteindelijk waren we met een groep van 13 Nederlanders , duurde even voor een goed plekje hadden bemachtigd voordat we uiteindelijk zaten was het 12;30.
Schitterde oudejaarsdag erg warm en veel zon, hoppa nog 11,5 uur te gaan tot het moment!
De tijd ging over het algemeen best snel aangezien het erg gezellig was met elkaar!
Dachten we even pizza te halen buiten het park, pizza gehaald waren Jan Bart en 2 meiden net binnen mochten Bart en Wouter niet meer naar binnen , het was te vol in het park.... er zat dan maar 1 ding op, terug lopen vanaf het strandje zwemmen naar het park!
Zijn wij ( Bart en wouter) als gekke gaan zwemmen , even uitgerust aan de achterkant van een boot, uitkijken voor de Ferry’s die hier oversteken kwam er een man vrolijk in een bootje aan, alles oke guys? kijk uit hier zwemmen bullsharks.. oeffhh doorzwemmen dan maar.
Na een ritje van 35 minuten zwemmen bij het park aangekomen stond half chinatown klaar met de camera.
Gelukkig was er een klein strandje waar we zo nu en dan verkoeling zochten anders kwam je de dag niet door zo warm was het!
Eenmaal 21;00 het eerste vuurwerk, heel gaaf maar dit was het voorproefje, noemen ze vuurwerk voor de Kids.
Hoppa 00;00 1 Jan 2014, geweldig grootst vuurwerk het kwam werkelijk van alle kanten , nee zo grootst vuurwerk hebben we nog nooit gezien, echt gaaf.
Duurde 15 minuten , prachtige dag!
Nieuwjaarsdag met een bijna dezelfde groep Nederlanders een park ingegaan Champagne gedronken, aangezien het oudejaarsnacht niet toegestaan was in het park.
De dag verder gezellig doorgebracht in een restaurantje!

Donderdag de 2e werden we vroeg opgehaald door de shuttle bus op naar Nieuw Zeeland , terug naar de rust ;)
Eerst even alles bijwerken zoals een berg was , volgende dag de reis voortgezet kregen we na een uur problemen met de remmen, durfden dan het risico niet meer te nemen en zijn omgekeerd.
Afspraak met de garage gemaakt voor maandagochtend aangezien de garage dicht was op zaterdag helaas.
Zaterdag hebben we wouter opgepikt die vrijdagnacht was geland in Christchurch, de dagen t/m maandag ons vermaakt door veel te voetballen.
Maandagmorgen de auto weggebracht naar de garage uiteindelijk bleek er niet veel meer aan de hand te zijn dan versleten remblokjes, hup de auto ingestapt op naar Timaru zo’n 200 km rijden via de oostkust (warme gedeelte van t zuidereiland).
Dinsdag hebben we een maat van Wouter ontmoet in Timaru en liet ons de mooie plekken van dit stadje zien, daarna bij de ouders van zijn vriendin thuis wezen bbq-en .
Erg vriendelijke mensen we mochten in hun huis blijven slapen en wel in een 2 persoons bed, top! s’avonds nog wat typisch nieuw Zeelandse Pie en taart op, heerlijk:)
De volgende morgen met ze 5e naar de Mount Coock gereden , zo’n 2,5 uur vanaf Timaru.
Schitterende tocht naar de Mount langs diverse kristal blauwe lakes en besneeuwde bergen.
Eenmaal daar aangekomen een wandeling van zo’n 4 uurtjes gedaan door de bergen langs Gletsjers, adembenemend!
Die avond met een groepje uit eten geweest in het dorpje met andere locals.
De volgende morgen vroeg de auto ingestapt op naar Dunedin, na een vrij lange rit aangekomen in de Peninsula onder Dunedin, de volgende dag naar enkele mooie baaien geweest & zeeleeuw gespot wandeling gemaakt en genoten van de uitzichten.
Daarna een hostel ingecheckt met ze 3e en een tour door een bierbrouwerij gemaakt , altijd leuk :)
Zaterdagochtend de locale markt bezocht en daarna de auto ingestapt richting Queenstown, onderweg nog stukje in een ijskoude rivier gezwommen en daar langs het water gekookt en gegeten.
Na een lange maar mooie rit aangekomen in het drukke dorpje Queenstown, onze planning deze week is de Milford sounds wandeling te doen , vanaf hier 4 uur met de auto en daarna naar het zuiden terug te gaan.

Aangezien we de smaak van het reizen te pakken hebben willen we na de 6 maanden nog 6 tot 8 weken naar Azië gaan, exacte landen weten we nog niet maar denken aan Thailand, Laos en Indonesië (Bali).

many greetz from New Zealand, B&B

• 14 Januari 2014 - 23:45

Pa En Ma Huurman:

Ha Bart en Jan Bart, leuk om jullie belevenissen te lezen. Zo zijn we er een (klein) beetje bij.
    Geniet ervan, en na de 6 weken verlenging is het echt op he?

• 15 Januari 2014 - 08:50

Eveline:

leuk jongens! klinkt erg mooi allemaal..
    en als ik jullie was zou ik die 6-8 weken 'verlenging' zeker doen!!!! Nu kan het! Geniet ervan en lees snel meer van jullie

liefs eef

• 30 Januari 2014 - 09:20

J.H.Mauritz:

Zo mannen, inmiddels van Nieuw Zeeland naar Australië! Het gaat goed met jullie als ik dat zo lees.
    Heb je nog gehoord dat Kim - een dochter van ds. Vergunst- een ernstig autoongeluk heeft gehad?
    In Sydnie ben ik ook geweest. Mooie stad!
    Nog zes weken naar ZO- Azie! Mooi! Vergeet het belangrijkste niet! Als je in Cambodja kom dan kan ik je informatie geven over Killing Fields en een kleine kerk die uit het niets opgebloeid is.
    Ik heb ook nog een adres in Bali.
    Hartelijke groet uit Kamerik. J.H.Mauritz