Cambodja en Vietnam - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Jan Bart en Bart - WaarBenJij.nu Cambodja en Vietnam - Reisverslag uit Ðảo Cát Bà, Vietnam van Jan Bart en Bart - WaarBenJij.nu

Cambodja en Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Jan Bart en Bart

28 April 2014 | Vietnam, Ðảo Cát Bà

Hallo Hallo!

Help waar waren we ??
We waren gebleven bij het feit dat we op het kleine eiland Gili Trawangan zaten,
dat is een klein eiland naast Lombok. Ja klein want er is geen verkeer en geen scooters, alles wordt per voet, per paard of per fiets afgelegd.
De reis er naar toe zijn We 2 Nederlandse dames tegen gekomen en t klikte dusdanig dat we daar de rest van de dagen mee opgetrokken zijn op het eiland.
Hun hadden zelf nog 2 jongens die ze ergens anders ontmoet hadden dus hadden we een leuk groepje van 6, waarmee de de dagen verder mee hebben opgetrokken!
We hebben nog een duik op 25 m diep gedaan en diverse schildpadden gezien, erg gaaf!
verder enkele keren gesnorkeld wat er ook erg goed kan en uiteraard een fiets gehuurd , Was tevens ook al 7 maanden geleden dat we op een fiets gezeten hebben. :)
JB is op het eiland ziek geworden dus de laatste 2 nachten en dag waren daar geen pretje.. terug gegaan naar Bali, dit keer Ubud.
Daar de dag na aankomst doctor bezoek gedaan en wat bleek.. voedselvergiftiging!
leuk enkele dagen op bed..!
Bart is die dag met een Nederlandse jongen gaan touren met de scooter, wat ook flink chaotisch is in Bali! Verder die maandag ( laatste dag Bali ) en tour gedaan naar de reisplantages, Koffieplantages, daar diverse koffie en thee geprobeerd.
Vervolgens s’avonds naar de airport gebracht om vervolgens van Bali naar Singapore te vliegen en daar 7 uur te wachten op de vlucht naar Phnom Penh (Cambodja) om 7 uur s’morgens. Erg prettig was het niet op de airport , aangezien er niet echt plekken waar je nou eens lekker een tukje kan doen. Dus werd het alternatief op de grond liggen backback of tas onder je hoofd en proberen te slapen, echt langer als 1,5 u hebben we niet slapen maar goed toch wat.

Vervolgens in Cambodja aangekomen met de tuk tuk naar een Guesthouse gebracht waar we voor $ 6 per man sliepen, nou ja niet heel slecht opzich! De dag erna zijn we naar de Killing fields geweest, bizarre, brute en wel indrukwekkende geschiedenis wat er in dit land is voorgevallen!
korte uitleg voor degene die nooit van deze geschiedenis hebben gehoord;
Op 17 april 1975 trokken de Rode Khmer de Cambodjaanse hoofdstad Phnom-Penh binnen. Pol Pot werd de leider van Cambodja, dat werd omgedoopt tot democratisch Kampuchea. Hij wilde een communistische, zelf voorziende samenleving oprichten en hij deed dit op bloedige wijze. Steden moesten verdwijnen en iedereen moest boer worden. Geld, onderwijs, Godsdienst en Privé bezit werden afgeschaft. Huwelijken werden voortaan gearrangeerd, en kinderen werden gescheiden van ouders. Personen die niet meewerkten werden omgebracht. In december 1978 vielen Vietnamese tropen Cambodja binnen en versloegen de Rode Khmer binnen twee weken. In de tijd zijn er 2 miljoen mensen om het leven gekomen.

De dag erna zijn we om 9 uur de bus ingestapt om vervolgens 6 uur in de bus te zitten naar het noordelijke plaatsje Battambang. Daar vervolgens na een best lange rit aangekomen, niet alle wegen zijn goed, aangezien er nog diverse wegen niet voorzien zijn van asfalt of stenen. En de rit zelf maakt het wel mooi aangezien je zo goed kan zien hoe en in wat voor huisjes ze leven op het land, en dat is niet altijd even luxe!
Battambang zelf is niet erg toeristisch zoals Phnom Penh, maar dat maakt het ook wel weer leuk. De dag erna hebben we een tuk tuk geregeld om ons alles in en rondom te laten zien, werden s’morgens rond half 11 opgehaald .
Vervolgens eerst naar een krokodillen farm geweest waar 1000 krokodillen zaten, al voor productie! Daarna bezoek aan wijngaard gebracht vervolgens een Tempel bezocht , kippen gevecht bekeken bij locals, kortom leuke dag!
Die zaterdag 12 april zijn we de bus ingestapt naar Siem Reap, om daar vervolgens het 3 daagse nieuw jaar te vieren (Khmer New Year). Die maandag naar de Angkor Wat tempels geweest, tevens s’werelds grootste tempelcomplex. Aangezien het nieuwe jaar maandag inging was het er dus erg druk met zowel toeristen als locals. We hebben daar van Zonsopgang (05;00) tot in de middag gelopen en tempels bekeken.
Maandag en dinsdag avond hebben we tevens het nieuwe jaar op straat met locals en toeristen gevierd, en dit doen ze op een redelijk aparte wijze, namelijk; water en poedergevecht op straat. Oftewel een troep, maar leuk meegemaakt te hebben.
De dinsdagavond hebben we het gevierd bij locals thuis met de hele familie, ze waren zo ontzettend gastvrij we kregen van alles te drinken en te eten, super aardig!
Het grappige was ook dat 80 % geen engels kon dus was veel hand en voet werk!

Die woensdag de 16e zijn we vertrokken van Siem Reap naar Ho Chi Minh (Vietnam).
De vlucht ging niet als verwacht, gepland was dat deze 10;10 zou vertrekken, had deze eerst een vertraging van 5 uur, vervolgens vliegt deze krijgen we na 30 minuten vliegen te horen dat we niet kunnen landen in Vietnam... reden? storm!
Dus moesten we terug naar de hoofstad van Cambodja vliegen (Phnom Penh), om daar te tanken ( anders redden we het niet) en te wachten op groen licht.
Een vlucht wat 1 uur zou moeten duren werd uiteindelijk een hele dag..!
De dagen in Ho Chi Minh City op jacht gegaan naar een nieuwe telefoon, want we waren beiden gerold van onze telefoon , helaas!
Verder een tour gedaan naar Mekong Delta met nog enkele Nederlandse gasten waar we o.a. Krokodil vissen hebben gedaan, en veel moois per boot hebben gezien.
Die avond de bus in gestapt waarna we vervolgens na 10 uur aankwamen zaterdagmorgen in Nha Trang (plaatsje aan de kust van Vietnam).
Hostel voor $ 4 p.p.p.n. geregeld , geen geld, toch?! vervolgens een Motor tour geregeld die maandag zou beginnen en 5 dagen zou duren!

Hup wij maandag de motor op met onze Tourguide Skinny D en een jongen uit Zweden, Edvard. vervolgens 5 hele gave dagen gehad op de motor z’n vieren.
Totaal hebben we 960 km afgelegd in 5 dagen en veel van het land gezien.
We hebben o.a. een bezoek gebracht aan een weeshuis, plekken uit de oorlog en nog veel meer. de wegen waren niet altijd even goed en het verkeer is chaotisch maar blij dat er een Tourguide met ons was die toch wel veel van pas kwam de weg ‘schoon’ te maken voor ons. Vrijdag zijn we aangekomen in Hoi An rond middag uur. Daar hadden we vervolgens een vlucht naar Hanoi ( noordelijk Vietnam), en momenteel verblijven we op een eiland noordelijk Vietnam, genaamd Cat Ba.

Wij beseffen dat we nog maar een dag of 17 hebben dus we genieten van alles wat we zien en meemaken en hopen op 15 mei terug te zijn in Nederland.
Groetjes Bart en Bart uit Vietnam.
Nummers waar we op bereikbaar zijn:
Bart: +84 126 714 1814
JB: +84 122 493 6387

• 28 April 2014 - 08:13

Angelique Uittenbogaard:

Hoi Bart & Bart,

Wat een super gave dingen doen jullie! Zo leuk om te lezen!
    Gili T is gaaf hé? Super jammer dat Bart een "Bali-dance" heeft opgelopen.
    Komt trouwens zeer veel voor daar...

Geniet nog van jullie laatste 2 weken!
    Daarna zien we Bart weer graag terug tussen onze eigen kiwi's en sinaasappels! :-)

Veel plezier!

• 28 April 2014 - 21:10

Eveline:

Leuk jongens, geniet er nog even van! Voor jullie het weten zijn jullie weer terug.
    We zien er naar uit;-)

Liefs en tot over 2 weken!
    Eef